FANDOM

"Tämä on Kauko Palmgren-Palmgren, ammattihuijari, luennoitsija ja liikemies."

— Repomies kertoo Palmgren-Palmgrenista.

Luennoitsija on Pasilan ensimmäisen tuotantokauden ja samalla koko sarjan yhdeksäs jakso, joka esitettiin ensimmäisen kerran Yle TV2:lla 14. huhtikuuta 2007.

Juoni Muokkaa

Nuori nainen nimeltä neiti Vänninen oli aikeissa hypätä kuudennen kerroksen ikkunasta ulos tehdäkseen itsemurhan. Pöysti ja Neponen olivat paikalla estääkseen sen. Pöysti puhui megafonin kautta maasta hänelle ja sanoi neiti Vännisen vain ajavan itsensä noloon tilanteeseen. Lisäksi hän provosoi tätä vcäittämällä, ettei neiti Vännine uskaltaisi kuitenkaan hypätä. Neiti Vänninen ei kuitenkaan perunut yritystään ja hypääsi kuudennen kerrokseen sijaan kolmannesta.

Vankilassa kaksi vartijaa yrittivät suostutella vangin nimeltä Kessu perumaan pakoyrityksensä ja kiipeämään muurin päältä takaisin vankilan pihalle. Sillä välin vankilanjohtajan toimistossa pitkä vanhempi herrasmies sanoi viimeisten kahden vuoden tehneen lyhyemmästä miehestä paremman ihmisen, jolla oli nyt varaa seurata unelmiaan. Pitkä mies oli Kauko Palmgren-Palmgren ja lyhytkasvuinen mies oli vankilanjohtaja, joka oli Palmgren-Palmgrenin pitämien luentojen ansiosta aloittamaan uudelleen maalausharrastuksensa ja antoi läksiäislahjaksi kaksi maalaamaansa taulua, saaden itse Palmgren-Palmgrenilta tämän uusimman kirjan. Myös vankilanvartijat kiittivät Palmgren-Palmgrenia kaikesta ja Palmgren-Palmgren sanoi, että joskus ihmisen kannattaa hypätä katolta, jotta tietää osaako oikeasti lentää, antaen toiselle vartijoista vankilanjohtajan maalaamat taulut "siiviksi".

Poliisiasemalla Repomies kertoi hengissä selvinneen, mutta itsensä loukanneen neiti Vännisen aikovan haastaa poliisilaitoksen oikeuteen. Pöysti yritti epätoivoisesti antaa selitystä sille miksi neiti Vänninen hyppäsi, mutta tunsi, ettei ollut tänään "tulessa". Tiedotushuoneessa Repomies oli aikeissa kertoa Palmgren-Palmgrenin vapautumisesta vankilasta, mutta näyttikin aluksi vahingossa diaesityksessään kuvan vaimostaan alasti Kanarialla. Otettuaan lääkkeet ja vaihdettuaan diat, Repomies kertoi Palmgren-Palmgrenin olevan ammattihuijari, luennoitsija ja liikemies, jolla oli "kirjaimellisesti" pitkä rikosrekisteri. Palmgren-Palmgrenin viimeisin tuomio oli kaksi vuotta lapsityövoiman käytöstä. Lapset olivat pakotettu valmistamaan urheiluvaatteita hänen tehtaallaan Thaimaassa. Lopussa Repomies näytti tarkoituksella kuvan vaimostaan alasti Kanarialla ja väitti, ettei kuva ollut rivo, koska he eivät kuulemma sen vuoksi olleet puheväleissä.

Sitten kätensä murtanut neiti Vänninen katsoi kotonaan aamutelevisiota, jossa Kontiovaara haastatteli Palmgren-Palmgrenia, jonka nykyiset luennot olivat suunnattu vanhuksille. Palmgren-Palmgren yritti kannustaa vanhuksia siihen, että näiden lapset huolisivat heidät luokseen asumaan. Lisäksi hänen uusimmassa kirjassaan ei oikeasti lukenut mitään, koska "se on sen opetus". Pöysti tuli tuomaan neiti Vänniselle kukkia, mutta neiti Vänninen sanoi, ettei oikeasti olisi uskaltanut hypätä ikkunasta. Silloin Poysti itse väitti, että Vänninen pystyi siihen ihan itse. Neiti Vänninen hyppäsi sitten oitis toisenkin kerran ikkunasta.

Repomies katsoi myös aamutelevisiosta Palmgren-Palmgrenin haastattelua. Kontiovaara otti myös puheeksi Palmgren-Palmgrenin vankilatuomiot, mutta Palmgren-Palmgren väitti jokaisen tekevän vihreitä. Pöysti saapui paikalle ja Repomies kertoi muistelleensa menneitä ja huomanneensa kuinka vanhuus "tuntui tulleen hetkessä". Palmgren-Palmgren puhui kuin vanhuksen kuului olla lapsilleen kuin viihdyttäjä pyrkimällä nykyajassa kiinni olevaksi ja mielenkiintoiseksi.

Pöysti yritti tuoda neiti Vänniselle kukkia sairaalaan, mutta hän ei huolinut niitä. Neiti Vänninen kuitenkin muutti mielensä ja hyppäsi ikkunasta kolmannen kerran, kun Pöysti oli heittänyt kukat sen kautta menemään. Repomies päätti ottaa Pöystin pois kenttätöistä. Pöysti puolestaan harkitsi ikänsä vuoksi lähtevänsä Goalle tai Rio de Janeiroon tai menevänsä kirjoittamaan romaania Grönlannissa sijaitsevalle tutkimusasemalle. Pöysti kuitenkin perui päätöksensä ja suostui Repomiehen lupaamiin "paskahommiin".

Tämä "paskahomma" paljastui autonkuljettajan työksi, mutta Repomies halusi auton sijaan kulkea kävelleen. Repomies kertoi löytäneensä märkivän syylän, joka ei parantunut. Lisäksi hän halusi puhua pienistä tuohisista asioista, joita oli tehty lapsena. Repomies ei osannut tarkemmin selittää, eikä Pöysti tajunnut mistä Repomies puhui. Lopulta kaksikko meni kuuntelemaan Palmgren-Palmgrenin luentoa "Vanhuus on tehtävä". Palmgren-Palmgren sanoi pelänneensä vanhainkotia ja syyttäneensä kaikkia paitsi itseään. Hän vetosi siihen, että vanhuksien pitäisi olla mielenkiintoisia, kun nuoria ei kiinostanut tarinat sota-ajasta tai seteliuudistuksesta. Pian pidettäisiin tauko, jonka aikana saisi otta verkkareita sekä syödä pullaa ja juoda kahvia. Pöysti muistutti taoun aikana Palmgren-Palmgrenille tämän olevan ehdonalaisessa, mutta Repomies sen sijaan halusi ostaa urheiluvaatteet ja kirjan sekä Palmgren-Palgremnin käsikirjoituksen.

Matkalla pois luentopaikalta Pöysti joutui kantamaan Repomiehen tavaroita ja Repomies mietti näytääkö ihminen taivaassa nuorelta vai vanhalta tai että onko hänen syylänsäkin vielä siellä. Sitten hän yritti näyttää syylää väkisin Pöystille ennen kuin käveli suojatielle punaisilla valoilla, aiheuttaen hämminkiä liikenteeseen. Poliisiasemalla Repomies valitti, ettei pääsisi vanhuuden päivillään lastensa luokse asumaan, koska näille oli tulossa vieraita. Sitten Repomies näytti miten paljon suonikohjuja hänellä oli. Pöysti uskoi Repomiehen olevan vielä hyvissä voimissaan, mutta Repomies vain yritti näyttää suonikohjujaan ja syyläänsä yhä enemmän.

Neponen ja Helga olivat huolissaan, kun taas Routalempi kertoi Palmgren-Palmgrenin vedonneen Repomieheen ja että syy siihen miksi Palmgren-Palmgrenin uusin kirja oli tyhjä oli, että ihmisen elämä on kuin tyhjä kirja, joka heittää pallon lukijalle. Repomies itse ajatteli kirjasta samalla tavoin, kun pyysi Pöystiä jälleen toimistoonsa. Repomies kysyi miksei Pöysti antanut omien vanhempiensa muuttaa luokseen, unohtaen sen, ettei Pöysti ollut naimisissa tai edes saanut lapsia. Sitten Repomies alkoi vaatia Pöystiä toimimaan kirjurina, kun alkoi sanella muistelmiaan. Ensin hän kertoi ensimmiäisestä lelustaan ja sitten armeija-ajoistaan.

Seuraavalla luennollaan Palmgren-Palmgren neuvoi vanhuksia lukemaan Image-lehteä, katsomaan SubTV:tä, avaamaan omia nettisivujaan sekä lopettamaan seteliuudistuksesta puhumisen. Sitten hän kertoi ensi viikolla maatilallaan pidettävästä ilmaisesta intensiivikurssista. Pöysti valitti luennon jälkeen siitä, ettei ollut oikea ihminen kuuntelemaan Repomiehen ongelmista tai kuuntelemaan luentoja. Sitten Repomies alkoi verrata sekavasti luentoja haikeuteen ja pelkoon, elämään ja kuolemaan sekä hiireen ja ihmiseen, kunnes Pöysti käski häntä ottamaan lääkkeet. Pöysti yritti yhä vakuutella Repomiehen olevan hyvissä voimissaan, mutta sitten Repomies huomautti, että korppikotka oli saapunut Suomeen, koska Amerikasta asti lentänyt kuolemanhajun vuoksi.

Myöhemmin Repomies oli pukeutunut Palmgren-Palmgrenilta saamiinsa uusiin vaatteisiin. Sitten toimistossa alkoi haista ja Repomies meni vessaan ottamaan pois vaipan, jota käytti harjoitusmielessä. Hänellä ei ollut pidätysongelmia, mutta uskoi, että joku päivä olisi. Sitten Repomies yritti jälleen kertoa Pöystille iskiaksestaan ja kyhmystään. Pöysti neuvoa Repomiestä puhumaan mieluummin vaimolleen, joka ei ole kuunnellut miestään 10 vuoteen. Repomies tunnustaa, että kaikki oli osa koetta, jonka turvin hän toivoi voivansa muuttaa eläkkeellä asumaan Pöystin luokse, mutta Pöysti ei muutenkaan olisi huolinut häntä sinne. Helga oli huolissaan Repomiehestä, mutta Pöystiä yhä inohtti se, mitä oli joutunut näkemään ja kokemaan. Neponen lähti vakoilemaan Repomiestä ja seurasi tätä Palmgren-Palmgrenin seuraavalle luennolle. Palmgren-Palmgren kertoi, että vanhusten pitäisi lakata ajattelemasta kahvia ja pullaa. Hän esitteli myös poikansa Jukan, tämän vaimon ja lapset.

Myöhemmin Pöysti yritti estää neiti Vännistä hyppäämästä katolta neljättä kertaa. Neiti Vänninen huomautti, ettei Pöysti ollut kertaakaan kysynyt miksi neiti Vänninen halusi hypätä. Kun kaikki pohtivat Pöystin käytöstä, neiti Vänninen hyppäsi. Repomiehen toimisto oli tyhjä ja Routalempi epäili tämän tehneen itsemurhan, koska pelkäsi vanhenemista. Routalempi, Helga ja Neponen huomautti, ettei Pöysti ollut huomannut kuinka vakava Repomiehen vanhuuskriisi oli.

Pöysti meni kuuntelemaan Palmgren-Palmgrenin neljättä luentoa, jossa Palmgren-Palmgren väitti, että vanhuksilla oli oikeus olla juuri niin rasittavia kuin halusivat. Hän myös huomautti, että lasten velvollisuus oli huolehtia vanhemmistaan. Lopuksi hän kertoi kouluttavansa maatilallaan lopunkin epävanhuuden pois.

Pöysti pidätti Palmgren-Palmgrenin ja vei tämän asemalle kuulusteltavaksi. Neposen mielestä oli parempi, että joku muu hoitaisi kuulustelun, koska neiti Vänninen oli hypännyt neljä kertaa, eikä Pöysti ollut ottanut Repomiehen kriisiä vakavasti. Pöysti uskoi Neposen vain "puukottavan kaveriaan selkään" ja meni kuulustelemaan. Hän piti Palmgren-Palmgrenia huijarina, koska tämä luennoi eri tavalla joka päivänä. Palmgren-Palmgren huomautti luennoivansa asioista, joita vanhukset halusivat kuulla ja huomautti, että sekin oli parempi kuin neuvoa vanhuksia hyppäämään katolta.

Pöysti päästi Palmgren-Palmgrenin menemään ja päätti, että saadakseen ajattelunsa toimimaan, oli aika käyttää "tyhmyysassosiaatioemtodia", johon Pöysti oli viimeksi melkein kuollut. Ongelmaa oli tällä kertaa ratkaistu älyllä. Pöysti muisteli kaikki viimeaikaiset tapahtumat ja sitten metodia käytettiin: Pöysti peitti päänsä muovipussilla ja Neponen löi häntä vatsaan. Pöysti hoiperteli eikä saanut henkeä. Kun Neponen otti pussin pois, Pöysti selitti uuden teoriansa: Palmgren-Palmgren sekoitti vanhusten päät ristiriitaisilla luennoilla ja käytti heitä työvoimana valmistaakseen uusia urheiluvaatteita mallistoonsa.

Pöysti ja Neponen menivät tutkimaan maatilan ja huomasivat teoriansa olevan oikeassa. Palmgren-Palmgren väitti vanhusten tulleen vapaasta tahdostaan ja olevan mielissään siitä, että saivat puuhastella. Repomies oli myös heidän joukossaan. Hän oli aluksi harkinnut itsensä sijaan ampuvan vaimonsa ja muuttavansa vakuutusrahoilla Espanjaan, mutta luopuneen ideasta mielekkään puuhastelun vuoksi Palmgren-Palmgrenin maatilalla. Pöysti yritti neuvoa vanhuksia lähtemään, koska näiden paikka ei ollut tehtailla töissä, vaan tekemässä vanhuksille tyypillisiä asioita. Vanhukset eivät kuitenkaan halunneet lähteä, koska olivat vasta saapuneet. Edes Repomies ei halunnut lähteä. Pöysti ja Neponen epäilivät, että oli yksi asia, jota he eivät ehkä olleet huomanneet. Tällä kertaa Neponen kokeili tyhmyysassosiaatiometodia ja Pöysti löi häntä pesäpallomailalla päähän. Neponen tajusi Palmgren-Palmgrenin oikeasti juottavan vanhuksille eri kahvimerkkejä ja sitten käyttävänsä tätä kyselyiden sijasta metodina kysyäkseen mistä kahviladuista vanhukset pitivät. Sekään ei kuitenkaan ollut laitonta.

Myöhemmin vammoistaan toipunut neiti Vänninen kertoi Pöystille peruneensa nostamansa syytteen ja kertoi halunneensa hypätä katolta, koska ei voinut ryhtyä yhtä aikaa kilparatsastajaksi, meribiologiksi ja konserttipianistiksi. Hän ei voinut edes valita mitään niistä, koska ei ollut oikeasti kiinnostunut mistään niihin liittyvistä. Auttaakseen neiti Vännistä, Pöysti ehdotti tälle tyhmyysassosiaatiometodin käyttöä. Sen avulla neiti Vänninen lopulta keksi mihin halusi ryhtyä: McDonald'sin vuoropäälliköksi.

Äänirooleissa Muokkaa

Lainaukset Muokkaa

"Erittäin vaarallinen vanki vapautui tällä viikolla. Tämä mies on Kauko Palmgren-Palmgren."
"Toi on sun vaimos alasti Kanarialla!"
"Mitä? Jumalauta! Miksi mun vaimo on alasti Kanarialla Palmgren-Palmgrenin kanssa?"
"Ei siellä näy ketään Palmgren-Palmgrenia."
"Huh huh. Vai onko Palmgren-Palmgren ottanut nämä kuvat?"
"Sul on väärät diat!"
"Aivan! Huh huh. Väärät diat. Ei ole Palmgrenia. Mitä?! Jos nää on jumalauta Palmgrenin diat...!"
"Lääkkeet!"
"Aivan! Vaihdetaas diat!"

— Repomiehen epäonnistunut diaesitys ja Pöystin kommentit

"Kutsuit!"
"Pöysti, soitin lapsille ja kysyin, että pääsenkö niiden luo asumaan, kun vahuus tulee. En pääse! Kaikki sano, että niile on tulossa vieraita silloin."
"Ai silloin, kun sä oot eläkkeellä?"
"Just samaan aikaan päällekkäin. Jumalauta!"

— Pöysti joutuu kuuntelemaan Repomiehen valituksia tämän lasten kiireellisyydestä

"Hyvä luento oli! Herätti minussa kysymyksiä. Kysymyksiä ja haikeutta. Haikeutta ja pelkoa. Pelkoa tulevasta. Tulevasta ja menneestä. Elämästä ja kuolemasta. Ihmisestä. Hiirestä ja ihmisestä. Kenelle kellot soivat? Ihmiselle soivat. Hiirelle ja ihmiselle. Hautajaiskellot soivat hiirelle..."
"Lääkkeet!""

— Repomies selittää Pöystille ajatuksiaan Palmgren-Palmgrenin luennosta

Trivia Muokkaa

  • Tämä on ensimmäinen jakso, jossa Repomiehen diaesityksiin on vahingossa eksynyt hänen ja vaimonsa lomakuvia, joissa Repomiehen vaimo oli yleensä alasti.
  • Tämä on ensimmäinen jakso, joka ei päättynyt Repomiehen monologiin tai tämän keskusteluun Pöystin kanssa.