FANDOM

"Linnoittautuneita vanhuksia. Ai jumalauta, hyvä skuuppi. Kiitti, Pekka!"

— Kontiovaara

Linnoittautuneet vanhukset on Pasilan ensimmäisen tuotantokauden ja samalla koko sarjan viides jakso, joka esitettiin ensimmäisen kerran Yle TV2:lla 17. maaliskuuta 2007.

Juoni Muokkaa

Pöystillä oli tänään vapaapäivä. Hän yritti ensin lukea lehteä ja sitten kirjaa, mutta tylsistyi hetkessä. Hän yritti katsoa Kontiovaaran Huomenta ihmiset -ohjelmaa, mutta sulki telvision nopeasti. Pöystillä ei ollut intohimoa edes soittaa kitaraa ja mopata asuntonsa lattioita.

Poliisiasemalla Helga ja Routalempi olivat olleet yövuorossa viime yön. He ihmettelivät Pöystin poissaoloa, kunnes Neponen kertoi Pöystin vapaapäivästä. Helga mietti miksi Pöystillä oli tutti ja sitten Routalempi alkoi epäillä syyn johtuvan freudilaisesta psykologiasta. Repomies ei ollut tyytyväinen Pöystin vapaapäivään, mutta otettuaan Helgan neuvosta lääkkeet, hän kertoi tavanneensa Helgan isän, Helgen upseerikerholla. Helge häpesi Helgaa edelleen, koska tämä oli tyttö. Helga ei edes saanut mennä isänsä luokse kutsumatta, mutta nyt hänellä ei ollut vaihtoehtoja, koska Helgellä oli palvelusvuosiltaan jäänyt varastoon laittomia aseita. Routalempi halusi Helgan ja Neposen mukaan, mutta Repomies käski hänet siivoushommiin.

Pöystillä oli sillä välin ollut vaikeuksia saada ketään päiväkaljalle seurakseen. Neponen oli töissä ja hänelle muuttoapua aikoinaan antanut Jarno halusi tehdä jotain oikeaa ja pyysi Pöystiä olemaan tuhlaamatta hänen aikaansa. Niinpä Pöysti meni baariin yksin, minne Repomies tuli valittamaan ensin siitä, ettei Pöysti ollut töissä ja käski tätä pysymään valppaana rikollisten varalta missä ikinä olikin.

Ollessaan matkalla vanhainkotiin, Helga ilmaisi ihailevansa isäänsä syvästi ja uskoi tämän olevan oikeassa siinä, että tämän olisi pitänyt saada poika, eikä tyttö. Helga syytti sukupuolestaan äitiään. Neponen yritti ehdottaa Pöystin pyytämistä apuun ja sanoa Helgan olevan hieno ihminen, vaikka Helge sanoisi mitä tahansa. Mutta Neponen päätti olla hiljaa, kun Helga kielsi tätä arvostelemasta hänen isäänsä. Helge itse oli jo tietoinen Helgan ja Neposen tulosta, sillä rotarina Repomies oli päättänyt varoittaa häntä etukäteen, vaikka olikin myös poliisi.

Myöhemmin Pöysti oli kotonaan katsomassa luontodokumenttisarjaa nimeltä Eläinmaailman vedättäjät. Siinä haukuttiin gepardia, kyvyttömäksi juoksemaan pitkiä matkoja tai saamaan ketään kiinni. Sitten Pöysti soitti vanhalle luokkakaverilleen Milkalle ja pyysi tätä seurakseen baariin. Milkalla oli neljä lasta kolmen eri miehen kanssa. Sitten hän muisti, että yksi niistä oli vain hoidossa. Hän myös kertoi lihonneensa 20 kiloa, menettäneensä itsetuntonsa ja että hänen keskustelunaiheensa olivat nykyään tylsiä. Niinpä Pöysti jatkoi dokumenttien katsomista, joissa aiheeksi vaihtuivat merihevoset, joita haukuttiin "valonaroiksi ja säikyiksi eläinmaailman hinteiksi".

Neponen ja Helga soittivat ovikelloa, mutta Helge vain ilmaisi halvekunstansa tytärtään kohtaan ja uhkasi ryhtyä vastatoimiin, jos Neponen edes yrittäisi tulla takavaroikoimaan hänen aseensa. Niinpä Neponen päätti soittaa Pöystille, joka oli tullut poliisiasemalle pelaamaan Johnson-videopeliään. Pöysti valitti jälleen siitä, ettei hänellä ollut seuraa päiväkaljalle. Pöystin huonetta siivonnut ROutalempi tarjoutui seuraksi, mutta Pöysti lähti lopulta yksin baariin. Baarissa Pöysti yritti lukea kirjaa, mutta teksti oli "vahvaa". Silloin Kontiovaara tuli paikalle ja pyysi liittyä seuraan, uskoen "kyttä ja toimittaja" -kaverisuhteisiin. Pöysti kuitenkin uskoi Kontiovaaran ihailevan poliiseja vain siksi, että tämä halusi nuorempana olla. Hän kieltäytyi myös antamasta Kontiovaaran tulla tekemään juttuja rikospaikoille ja päätti lähteä töihin.

Vanhainkodin luona Pöysti puhui Helgelle ja muille megafoninsa avulla. Hän käski vanhuksia häpeämään sitä, ettei heillä ollut enää arvokkuutta ja kysyi mitä näiden vanhemmat, presidentti Ståhlberg tai Matlock sanoisivat. Sitten Pöysti soitti ovikelloa ja yritti rauhallisella neuvottelulla saada vanhuksia luopumaan aseistaan, mutta epäonnistui. Jarno soitti Pöystille ja kertoi päässeensä sittenkin baariin, haukkuen Pöystin urautuneeksi, kun tämä oli palannut töihin. Kun Pöysti kertoi toriastaan, että vanhukset olivat usein "prinsessoja", hän päätti turvautua Adolf Eichmann -metodiin. Hän uskotteli hallituksen olevan valmis tarjoamaan vanhuksille seuraavaa: senaattorin arvonimi, ikuinen syytesuoja, uuden henkilöllisyyden räätälöinti Väli-Amerikassa sekä miljoona Yhdysvaltain dollaria merkitsemättöminä. Helge ei kuitenkaan uskonut, vaan päätti soittaa apuun Urhon ja muut kaverinsa upseerikerholta. Urho päätti tulla, kun heidän iso jäätynyt kasansa kahvia olisi sulanut.

Pöysti sai puhelimella ohjeet hoitaa tapaus erittäin hienotunteisesti ja hänen lopetettuaan puhelun, Urho ja muut upseerikerhokaverit tulivat paikalle. Yksi upseereista uskoi, että tarkoitus oli mennä bingoon, kunnes Urho selitti bingon olevan ironiaa. Pöysti päätti päästää upseerit sisään, koska kadehti sitä miten puuhakkaita ja onnellisia eläkeläiset olivat, kun taas Pöysti itse ei saanut ketään päiväkaljalle. Pöysti pyysi jälleen Milkaa kaljalle, mutta Milka kertoi hänellä oli jo mies, jonka kanssa muisti olleensa jo aiemminkin. Pöysti valitti kuinka vain kolme numeroa olivat sellaisia, joihin hän kehtasi soittaa aina kun pyysi seuraa baariin. Sitten apiaklle saapui vanhoja naisia. Nämä olivat Helgen nuoruudenheiloja, jotka Urho oli pyytänyt apuun. Pöysti päästi heidätkin sisään.

Sitten Pöysti sai tietää, että juuri Helge oli Helgan isä. Silloin Pöysti keksi viimeinkin tavan puhua hänelle. Pöysti yritti huomauttaa kuinka maskuliiniseksi Helga oli trenannut itsensä isänsä takia ja kuinka hän joi ja kiroili kuin rekkakuski. Hän yritti kannustaa Helgeä olemaan ylpeä Helgasta ja antaa tälle mahdollisuus olla se poika, joka Helgellä ei koskaan ollut. Helge halasi kuitenkin Helgan sijaan Pöystiä, eikä edelleenkään suostunut luovuttamaan aseitaan.

Routalempi oli päättänyt mennä televisioasemalle vuotamaan tiedon vanhainkodin piiritystilanteesta Kontiovaaralle, joka uskoi saavansa aiheesta hyvän jutun. Kunhe saapuivat paikalle, Pöysti sai idean. Kontiovaara oli ikäihmisten suosikki televisiopersoonien joukossa. Pöysti lupasi, että Kontiovaara ottaisi mielipiteitä vastaan ja olisi valmis koskemaan syylään. Kun vanhusten huomio oli Kontiovaarassa, Pöysti ja poliisit tutkivat talon, mutta eivät löytäneet aseita. Helge myönsi rehenneelleensä vain saadakseen huomiota. Ennen poliisien lähtöä, Helge sanoi vielä Neposen pyynnöstä Helgalle isälliset sanat: "Pysy miehenä." Kontiovaara jäi vanhainkodin luokse kuuntelemaan naisvanhusten valituksia nykyajan ohjelmista ja katsomaan sivusta, kun Urho halusi maistaa Kontiovaaran luonaasta.

Välissä Pöysti kävi vielä Milkan luona ja vuokrasi pari huonoa elokuvaa. Vaikka Pöysti lupasi olla hiljaa ja huomaamaton, Milka käski hänen painua ulos. Poliisiaseman katolla Repomies valitti kuinka Pöysti oli päästänyt vanhukset vapaasti ulos. Myöhemmin hän tunnusti tienneesä, ettei Helgellä ollut aseita ja kertoi halunneensa antaa tälle vain huomiota. Pöysti syytti Repomiestä vapaapäivänsä pilaamisesta, mutta Repomies uskoi, että vapaapäivä olisi muutenkin mennyt hukkaan. Kun Pöysti lähdettyään haukkui Repomiestä natsiksi, Repomies alkoi puhua kuinka natseilla oli täydellinen järjestys ja junat aina aikataulussa.

Äänirooleissa Muokkaa

Lainaukset Muokkaa

"Vapaapäivä? Minun nuoruudessani ei poliiseilla ollut vapaapäiviä. Minun nuoruudessani poliisit polttivat, joivat, juoksivat naisissa, hoitivat hommansa ja olivat esikuvia pihojen lapsille. JA MINÄ OLEN SELLANEN POLIISI EDELLEEN, ETTÄ JOS EI KELPAA, NIIN OTETAAN MATSI TÄSSÄ JA NYT! JUMALAUTA!"

— Repomiehen mielipide vapaapäivistä

"Haloo?"
"Helge, Rauno täällä."
"Kuka?"
"Rauno!"
"Eikun kuka minä olen?"
"Helge."
"Aivan! Mitä Rauno?"
"Poliisina, mun velvollisuus on takavarikoida sun laittomat aseet. Mutta rotarina, mun velvollisuus on varoittaa sua! Eli ne on tulossa Helge!"
"Kiitos vinkistä. Mutta haista paska siitä ratsiasta!"

— Helgen ja Repomiehen puhelinkeskustelu

"Urho?"
"Helge?"
"Haloja?"
"Kuuluu, kuuluu.
"Asia selvä. Urho, minun pihallani seisoo joku teini-ikäinen poliisi ja sen kaksi samanikäistä kollegaa. Ne vaatii minua luovuttamaan kaikki vanhat pyssyt. Buurisodan aikaisetkin."
"Ethän sinä ollut buurisodassa."
"En, mutta pyssy oli."
"Jaa, pyssy oli buurisodassa. Me tullaan, kun kahvi on sulanut."

— Helge pyytää Urhon apuun

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki