FANDOM

"Pöysti, tällä miehellä on lupa pyörittää bordellia. Kaupungin kokeilu. Laillinen bordelli on pojilla."

— Repomies kertoo Pöystille.

Laillinen bordelli on Pasilan ensimmäisen tuotantokauden ja samalla koko sarjan kymmenes jakso, joka esitettiin ensimmäisen kerran Yle TV2:lla 21. huhtikuuta 2007.

Juoni Muokkaa

Pyösti istui illalla naisen kanssa puiston penkillä juomassa viiniä. Pöysti kertoi, että hänellä olisi pian viiko lomaa ja voisi mennä naisen kanssa jonnekin. Naisen mielestä heidän välillään ei voisi olla mitään, koska hänen mielestään Pöysti oli itsekeskeinen ja joi liikaa. Lisäksi häntä hävetti, ettei Pöysti ollut luopunut tutistaan. Kun nainen alkoi luetella lisää vastenmielisiä piirteitä, Pöysti kiisti kaiken johtuvan vain tutista. Nainen häipyi heti, kun Pöysti lopulta kysyi mikä muu hänessä oli vikana tutin lisäksi.

Myöhemmin Pöysti oli humalassa ja odotti muiden humalaisten ohella jonossa taksia. Selvin päin oleva mies nimeltä Kärsämäki ohitti hänet ja kun Pöysti valitti asiasta, Kärsämäki käski olemaan soittamatta suuta ja löi Pöystiä. Hän sanoi "Kärsämäki 1, tuttisuu 0", mutta kun hän kysyi miksi Pöystillä oli tutti, Pöysti kieltäytyi vastaamasta ja sanoi "1-1". Kärsämäki löi Pöystiä uudestaan.

Pöystin istuessa linja-autopysäkillä, hänen ohitseen käveli nainen, joka kysyi virolaisella aksentilla, että kaipasiko Pöysti seuraa. Pöysti kysyi kännissä rakastiko nainen häntä sellaisena kuin oli. Nainen sanoi kyllä ja lupasi olla ihmisenä reilu ja kiva.

Pöysti heräsi aamulla hetkeksi ja kehui itseään "elukaksi". Mutta myöhemmin nainen herätti hänet uudelleen ja sanoi miehensä olevan tulossa. Mies paljastui itse Kärsämäeksi. Pöysti yritti selittää olleensa humalassa ja naisen iskeneen hänet ensin. Kärsämäki rauhoittui ja sanoi vain luulleensa Pöystiä tunkeilijaksi. Kun Pöysti oli lähtemässä, nainen vaati Pöystiltä 200 euroa seksistä. Pöysti tajusi, että Kärsämäen vaimo oli ilotyttö. Nainen huomautti, ettei ollut kovinnäköistä, että joku pitäisi Pöystistä oikeasti. Pöysti lähti nöyryytettynä pois paikalta.

Alakerrassa Pöysti ymmärsi, että paikka oli bordelli, jonka avajaisia ei ollut vielä pidetty. Hän pidätti paikan omistajan, Jesse "Shanghai" Pirisen, jonka rikosrekisteristä löytyi paritusta, kiristystä ja laittomien mäyrätappeluiden järjestämistä. Kesken kuulustelujen, Kärsämäki saapui paikalle ja kertoi olevan Pirisen hiljainen yhtiökumppani, juristi ja henkivartija. Repomies kertoi, että kokeilumielessä kaupunki oli myöntänyt Piriselle luvan pyörittää bordellia. Kun Kärsämäki kysyi oliko yleistä, että Pasilan poliisista kävi väkeä bordellissa, Repomies päätti pitää Pöystille puhuttelun.

Kun Repomies kysyi kuinka usein Pöysti kävi maksullisissa naisissa, Pöysti yritti selittää olleensa humalassa. Repomies nauroi ja halusi Pöystin tekevän hänelle palveluksen. Repomiehen 20-vuotias tyttärentytär Maria oli kiinnostunut vain meikkaamisesta ja halusi ryhtyä ilotytöksi. Pöysti huomautti, että hänellä alkaisi pian loma, mutta Repomies uhkasi kertoa kaikille, että Pöysti olisi käynyt bordellissa. Hän pääsisi lomalle vasta, kun olisi suostutellut Marian luopumaan aikeistaan.

Aamutelevisiossa Kontiovaara isännöi väittelyä bordellin laillisuuden järjellisyydestä. Pirisen ollessa keskustelussa bordellin puolella, naisasianainen Sylvia Tankero oli sitä vastaan. Pirinen selitti, että prostituutiota oli joka tapauksessa ja että sen laillistaminen antoi naiselle turvatumman työympäristön. Tankero kuitenkin väitti prostituution alistavan naisia. Pirisen mielestä naisviihteen ammattilainen oli ammattilainen siinä missä muutkin. Tankeron mielestä ei ollut oikein hankkia kaikkea ostamalla. Mutta silloin Pirinen kysyi milloin Tankero itse oli saanut seksiä viimeksi. Tankeron mielestä se asia ei kuulunut muille, mistä Pirinen ja Kontiovaarakin olivat lopulta samaa mieltä.

Myöhemmin Maria tuli bordellille ja lupasi tulla töihin Piriselle, jos saisi 300 euroa päivässä ja luontaisetuna paljon meikkejä. Kärsämäen mukaan rahaa ei ollut paljon, joten hän kysyi voisivatko he "maksaa luonnossa". Marian mielestä ajatus kuulosti älykkäältä tavalta kiertää veroja. Repomies katsoi sivusta ja sekavissaan piti maailmaa pahana ja polkuja epämukavina kulkea. Otettuaan lääkkeet, Repomies käski Pöystiä estämään Marian aikeet. Paikalta kulki ohi myös vanhempi prostitoitu nimeltä Marja-Leena, joka sanoi bordellin kieltäytyneen ottamasta häntä töihin. Pöysti keskeytti lopulta Pirisen aikeet palkata Maria, huomauttamalla, että ihmisiä pitää etsiä töihin työvoimatoimistosta.

Välissä Kärsämäki tapasi baariin mennessään ystävänsä, Seppäsen. Bordelli aukeaisi huomenna ja ystävykset lupasivat mennä huomenna sinne heti sulkapallopelin jälkeen.

Pöysti, Helga ja Routalempi olivat viemässä Mariaa poliisiasemalle isoisänsä luokse. Routalemmen mielstä oli jännää, että porstituutio oli tavallaan maailman vanhin ammatti. Pöysti väitti, ettei prostituutio alista naista, ja Helga sanoi prostituution olevan naisen oma valinta. Pöystin mielestä prostituutio kyllä tavallaan alisti. Hänen ristiriitaiset puheensa hämmensivät muita, mutta Pöysti sanoi, ettei Suomi ollut kuin Amerikka. Helga piti amerikkalaisia hienoina ihmisinä, mutta PÖysti väitti amerikkalaisia idiooteiksi. Kun Routalempi itse väitti amerikkalaisia idiooteiksi, Pöysti sanoi, ettei asiaa kannattanut yleistää.

Kärsämäki meni työvoimatoimistoon pyytääkseen apua "muodollisesti pätevien" naisten etsimisessä töihin bordelliin. Kärsämäki lopetti asiansa huomauttamalla kuinka "sika" itse oli ja sanoi "Kärsämäki 1, sosiaalitantta 0".

Poliisiasemalla Repomies käski Mariaa menemään takaisin maalle, etsimään itselleen kunnollisen miehen ja elämään normaalia elämää. Maria suostui uskoessaan sen olevan järkevä tapa viettää loppuelämä. Pöysti oli aikeissa nyt lähteä lomalle, mutta Repomies huomautti, ettei tämän työ ollut vielä ohi. Marian isosisko Laila oli ongelmissa, koska hän oli työtön ja työvoimatoimisto yritti ohjata Lailan töihin Pirisen bordelliin.

Työvoimatoimistossa Laila huomautti haluavansa mieluummin päästä akateemiselle uralle. Hänellä oli kolme gradua tehtynä ja kaksi kesken. Kärsämäki, joka oli samalla tullut jatkamaan sairauspäivärahaansa, huomautti, että kieltäytymisestä seurasi työttömyystuen menetys. Pöysti huomautti tästä ongelmasta Repomiehelle, joka käski Pöystiä keksimään edes jotain. Silloin Marja-Leena tuli takaisin ja tarjosi eurolla seksiä tunniksi. Pöysti sai idean: hän pyysi työvoimatoimistoa pyytämään Piristä palkkaamaan Marja-Leenan Lailan sijasta, koska Marja-Leena oli kokeneempi. Työvoimatoimiston virkailija huomautti, ettei Marja-Leenaa huolittaisiin bordelliin ikänsä vuoksi, mutta Pöysti huomautti, ettei ulkonäkö saanut olla tekijä palkkaamisessa.

Myöhemmin Pirinen ja Kärsämäki tulivat Pöystin huoneeseen kesken tämän videopelaamisen valittamaan päätöksestä. Pirisen ja Kärsämäen mielestä Marja-Leena oli pelkkä huora ja Kärsämäki päätti keskustelun päätteeksi jälleen lyödä Pöystiä.

Repomies onnitteli Pöystiä onnistumisesta ja kertoi samalla Marian menneen naimisiin serkkunsa kanssa. Pöysti oli jälleen aikeissa lähteä lomalle, mutta Repomies kertoi, että oli vielä yksi ongelma: Repomiehen isoisä. Repomiehen iosisä jahtasi puistossa naisia. Hän oli sukunsa 114-vuotias matriarkka ja taistellut jokaisessa elinaikanaan olleessa sodassa. Vanhoilla päivillään mies oli ryhtynyt irstaaksi ja aikoi mennä bordelliin. Mies alkoi sekavissaan vaatia huomiota jopa Pöystiltä. Repomies ei halunnut sulkea isoisäänsä laitokseen, eikä edes rumat naiset pitäisi miestä pois bordellista, koska isoisä "tuuppaisi vaikka juottovasikkaa, jos sille pukee hameen".

Pöysti meni jälleen työvoimatoimistoon, jossa Kärsämäki toivoi löytävänsä töitä. Hänen asemansa Pirisen juristina oli pelkkää ystävän auttamista palkatta. Pöysti ehdotti, että Kärsämäki palkattaisiin Pirisen bordelliin miesprostitoiduksi, perustellen ideansa sillä, että sukupuoli ei saa olla tekijä palkkaamisessa. Ajomatkalla Pöysti joutui yrittämään peitellä kiristyksen kohteena olemistaan Neposelta, valehdellen, että halusi vain kostaa Kärsämelle. Bordellissa Pöysti perusteli Piriselle miksi Kärsämäki kannatti palkata. Hän oli suosittu naisten keskuudessa ja lisäksi Kärsämäelle itselleenkin työ kelpasi. Pöysti huomautti, ettei asiakkaalla olisi enää varaa valita palveluntarjoajaa. Bordellissa ei käynyt naisasiakkaita ja olisi epäreilua Kärsämäkeä kohtaan valita miesasiakkaille pelkkiä naisprostitoituja. Repomiehen isoisä tuli paikalle ja sai kuulla paikan aukeavan vasta huomenna.

Seuraavana päivänä Seppänen tuli bordelliin. Hänelle oli varattu puoli tuntia huoneessa 205. Siellä oli naisprostitoidun sijasta Kärsämäki. Seppänen vaati rahojaan takaisin, mutta Pöysti kieltäytyi. Pirinen valitti siitä, että Pöystin toimet tuhoaisivat bordellin. Seppänen puolestaan päätti palata huoneeseensa. Repomiehen isoisä sai kuulla, ettei bordellissa ollut enää naisia ja valitti matkansa Helsinkiin olleen turha. Seppäsen mielestä hänen ja Kärsämäen tilanne oli kummallinen, mutta he päättivät ainakin halata toisiaan ja lopuksi kiittivät toisiaan.

Repomies kertoi isoisänsä lähteneen takaisin maaseudulle ja saaneen kunnanjohtajan paikan. Pöysti ei kuitenkaan päässyt vieläkään lomalle. Helsingin kaupunki aikoi hakea vuoden 3200 olympialaisia. Bordeli oli ainoa mihin panostamalla kaupunki voisi enää saada ne. Pöysti kuitenkin kieltäytyi ja uhkasi paljastaa Repomiehen suvun sekaantumisen bordellihin. Repomiehen oli pakko suostua. Hän yritti ottaa lääkkeensä, mutta tunsi tilanteen yhä ikäväksi.

Pirisen bordelliin jonotti enää vain homoseksuaalisia asiakkaita. Kärsämäki ei halunnut olla tekemisissä näiden kanssa, mutta Pirisen mielestä homot olivat menestyviä kampaajia, joilla oli rahaa kuin roskaa. Seppänen kokosi kaikki muut pitkäaikaistyöttmät ystävänsä kokoon estääkseen Kärsämäkeä ja muita bordelliin palkattuja ystäviään joutumasta homojen käsiin. Seppäsen mielestä paras ratkaisu oli tehdä sama mitä heillekin tehtäisiin samassa tilanteessa. He päättivät mennä sinne rakastelemaan heitä kunnioittavasti ja kauniisti, jotta homot väsyisivät jonottamaan. Hän käski ajatella asiaa talvisotana, jossa venäläiset olivat vaihtuneet homoiksi.

Repomies yritti pyytää Pöystiä takaisin töihin. Pöysti yritti väittää olevansa Torremolimoksessa, mutta Repomies ei uskonut ja yritti yhä käskeä Pöystiä takaisin töihin.

Bordellissa Seppänen ja Kärsämäki totesivat ryypänneensä samassa baaripöydässä 20 vuotta. He molemmat olivat yrittäneet vahingoittaa toisiaan ja yrittäneet toisen vaimoa. Seppänen ei siksi voinut katsoa Kärsämäen myyvän itseään irstaalle sedälle, joka välittänyt tästä. Siksi hän aikoi rakastalle ystäväänsä kaikilla tavoilla, joilla se olisi mahdollista. Hän sanoi ensin Kärsämäen silmiä kauniiksi ja antoi kimpun horsmia, Kärsämäen lempikukkia.

Repomies saapui Pöystin kotiin valittamaan tilanteesta. Helsinki oli menettänyt mahdollisuutensa olympialaisten saamiseen ja kertoi Seppäsen olevan hänen lankomiehensä. Jälleen yksi Repomiehen sukulainen oli sekaantunut bordelleihin. Valitettuaan jälleen Pöystin loman tarpeettomuudesta, hän alkoi sekavissaan väittää Pöystin asuntoa omakseen. Sitten Repomies alkoi väittää itseään Pöystin parhaaksi ystäväksi ja vaati saada ruokaa. Hän uhkasi muuten väittää poliiseille olevansa Pöystin vankina. Hän kertoi lopulta vaimonsa heittäneen ulos, koska sukua ei ollut saatu kuriin. Repomiehen vaimo oli hänen serkkunsa, joten suku oli yhteinen. Siten geenit ja rahat pysyisivät tiukasti suvussa. Repomies toivoi yhä saavansa edes jotain ruokaa, koska ei ollut syönyt viikkoon.

Äänirooleissa Muokkaa

Lainaukset Muokkaa

"Ilo ja talo. Kivat erikseen, yhdessä syntiä. Ai jumankekka!"

— Kontiovaaran aloitussanat bordellin laillisuutta koskevalle väittelylle

"Tuossa se on. Minun tyttärentytär. Paha on maailma. Viettelee meidän pikku Marian tuollaiselle polulle. Huono on polku. Juuria ja männynkäpyjä on polulla. PIstelee jaloissa kesäloman alussa. Loman lopussa jalka on karaistunut. Polkua voi jopa juosta ja lättäjalka katoaa. Ja ötökät ei pelota."
"Lääkkeet!"
"LÄÄKETTÄ SUUHUN! Noin! Nyt menet ja estät sitä! Muuten kerron mitä teit."

— Repomies ja Pöysti katsovat sivusta Marian ryhtymistä rpostituutioon

"Onko naisia täällä? Naisia haluaisin pitää sylissä ja kosketella sieltä täältä."
"Siellä on mies vapaana kohta."
"Eikö ole naisia? Huono bordeli on tämä. Syntistä touhua tässä bordellissa. Ei kiinnosta tämä bordelli. Minä palaan kotikuntaan sitten. Turha reissu tälle iälle. Hävetkää, sataanan homot!"

— Repomiehen isoisä kuulee Pöystiltä, ettei bordellissa ole naisprostitoituja

"Pöysti."
"Älä soita mulle. Mä olen jo Torremlolimoksessa. Tytöt meni saunaan. Mun pitää mennä."
"Himassas olet ja videoita katsot. VOit yhtä hyvin tulla töihin. Olympiahanke, kaikkien yhteinen hanke. Haloo? Siellä olet vielä. Ei mennyt vielä katki. Teesekentelet, ette ole siellä. Ja nyt muka aloit matkia tuut-ääntä. Lapsellista touhua, sanon minä. Töihin sieltä! Jumalauta!"

— Repomies yrittää pyytää Pöystin takaisin töihin ennen kuin puhelu katkeaa.